Toiminnot

Ero sivun ”Työtilat” versioiden välillä

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
 
(Yhtä välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Fyysisen digitointiympäristön vakiointi on tärkeää laadun yhdenmukaisuuden ylläpitämiseksi. Millainen on hyvä digitointitila?
Fyysisen digitointiympäristön vakiointi on tärkeää laadun yhdenmukaisuuden ylläpitämiseksi. Millainen on hyvä digitointitila?


=== Työtilan koko ===
=== '''Työtilan koko''' ===
Alkuperäisaineistojen turvallinen ja asianmukainen käsittely vaatii myös riittävät asianmukaiset työtilat. Tilan tulisi olla kooltaan riittävän tilava, jotta laitteistojen ja tarvikkeiden oheen jää liikkumatilaa digitoijille, ja esimerkiksi suuria aineistoja kuvatessa valot on asetettava suhteellisen kauas digitoitavasta objektista.  
Aineistojen asianmukainen ja turvallinen käsittely vaatii riittävän työtilan. Tilan tulisi olla kooltaan sellainen, että laitteistojen ja tarvikkeiden oheen jää liikkumatilaa digitoijille sekä käsittely- ja säilytystilaa alkuperäisaineistoille. Huomioi, että esimerkiksi suuria aineistoja kuvatessa valot on asetettava suhteellisen kauas digitoitavasta objektista.


=== Pintojen värit ===
=== '''Pintojen värit''' ===
Työympäristö on maalattava/päällystettävä neutraalilla mattaharmaalla (mitä himmeämpi sen parempi, kiiltoasteeltaan enintään puolikiiltävä) heijastusvaikutusten ja hahmotusvirheiden minimoimiseksi. Esimerkiksi katossa ei tulisi olla kiiltäviä ilmanvaihtoputkia, loisteputkia tai muuta tekniikkaa, joka voi aiheuttaa heijastuksia. Lisätiedot: ISO 3664 ja ISO 12646.
Työtilan pinnat, ml. katto, on maalattava tai päällystettävä neutraalilla mattaharmaalla –mitä himmeämpi sen parempi, [https://tikkurila.fi/pro/artikkeli/mita-ovat-kiiltoasteet kiiltoaste] enintään puolikiiltävä. Näin heijastuksien vaikutukset ja hahmotusvirheet voidaan minimoida.


=== Lämpötila ja ilmankosteus ===
Työtilan katossa tai muissa rakenteissa ei saisi olla kiiltäviä ilmanvaihtoputkia, loisteputkia tai muuta tekniikkaa, joka voi aiheuttaa heijastuksia.
On huolehdittava siitä, että työympäristön lämpötila ja ilmankosteus ovat samat kuin digitoitavien kohteiden normaalissa säilytysympäristössä. Vaihtelut voivat rasittaa joitakin materiaaleja ja ääritapauksissa vahingoittaa originaaleja.  Poikkeuksena kylmässä säilytettävät negatiivit, joiden kohdalla on huolehdittava aineiston hitaasta temperoitumisesta, jotta vältytään kosteuden kondensoitumiselta. Erityiset lämpötila- ja kosteussuositukset eivät kuulu tämän asiakirjan kattavuuteen. Konsultoi konservoinnin alan ammattilaisia ilmankosteuteen ja lämpötilaan liittyen.


Dataloggerin käyttö on erittäin suositeltavaa sekä digitointitilassa- että aineistojen säilytystiloissa. Kohdepoistot ja ilmanvaihto ovat olennaisia joidenkin esimerkiksi homeisten aineistojen turvallisessa käsittelyssä. Hyvä ilmanvaihto lisää myös työtilan viihtyisyyttä.  
Lisätiedot: [https://www.iso.org/standard/43234.html ISO 3664] ja [https://www.iso.org/standard/57311.html ISO 12646].


=== Valaistus ===
=== '''Lämpötila ja ilmankosteus''' ===
Yhdenmukainen huonevalaistus on digitoinnin parhaiden käytäntöjen peruselementti. Esimerkiksi ikkunasta tulevan valon värilämpötilan tai kirkkauden muutokset voivat vaikuttaa dramaattisesti näytöllä näkyvän kuvan visuaaliseen hahmottamiseen.
Työympäristön lämpötilan ja ilmankosteuden tulisi olla sama kuin digitoitavien aineistojen säilytysympäristössä (paperiaineistot: 18 °C ± 2 °C RH 45 % ± 5 %). Vaihtelut lämpötilassa ja ilmankosteudessa voivat rasittaa joitakin materiaaleja ja äärimmäisissä tapauksissa vahingoittaa originaaleja. Kylmässä säilytettävät negatiivit ovat poikkeus. Niiden käsittelyssä tulee huolehtia aineiston hitaasta temperoitumisesta, jotta vältytään kosteuden kondensoitumiselta.


Näyttöjen värienhallintaa koskevan ISO 12646 -standardin mukaan huoneen valaistuksen tulisi olla alle 32 luksia näyttöruudun ja tarkkailijan välistä mitattuna, valon värilämpötilan noin 5000K ja valon CRI:n eli värintoistoindeksin yli 90.
Erityiset lämpötila- ja kosteussuositukset eivät sisälly tähän asiakirjaan. Ilmankosteuteen ja lämpötilaan liittyvissä kysymyksissä tulisi konsultoida konservoinnin ammattilaisia.


Markkinoilla on erilaisia valaistusvärimittareita, joilla nämä mittaukset voidaan suorittaa. Investointi tällaiseen on erittäin suositeltavaa. Laitetta voi käyttää myös muihin kuin digitointitarkoituksiin.
Lämpötilaa ja kosteutta mittaavan kalibroidun dataloggerin käyttö on erittäin suositeltavaa sekä digitointitilassa että aineistojen säilytystiloissa.


Jokainen digitointityöasema on sijoitettava erilliseen huoneeseen tai ne erotettava riittävän kauas toisistaan tilanjakajilla, jotka minimoivat toiseen työasemaan vaikuttavan valon. Näytöt on sijoitettava siten, että vältetään heijastukset ja valon osuminen suoraan näyttöön.
Joidenkin aineistojen (esimerkiksi homeisten) turvallinen käsittely edellyttää kohdepoistoja ja ilmanvaihtoa. Hyvä ilmanvaihto lisää myös työtilan viihtyisyyttä.  


=== Puhtaus ===
=== '''Työtilan valaistus''' ===
Käsien pesu saippualla ja vedellä ja perusteellinen kuivaus ennen aineistojen käsittelyä ja sen jälkeen on erittäin tärkeää, vaikka käyttäisi käsineitä ja välttämätöntä jos käsineitä ei käytetä. Käsidesin käyttö ennen materiaalien käsittelyä on kielletty.
Yhdenmukainen huonevalaistus on digitoinnin parhaiden käytäntöjen peruselementti. Esimerkiksi ikkunasta tulevan valon värilämpötilan tai kirkkauden muutokset voivat vaikuttaa dramaattisesti näytöllä olevan kuvan visuaaliseen hahmottamiseen. Työtilan tulisi olla ikkunaton, tai tila tulisi pystyä pimentämään.


Vanhat asiakirjat ovat usein likaisia ja jättävät likaa työskentelyalueelle ja digitointilaitteisiin. Pidä työskentelyalue puhtaana. Digitointilaitteet, alustat ja kuvauspöydät on puhdistettava säännöllisesti, jotta digitoitavaan objektiin ei pääse likaa ja pölyä.
Näyttöjen värienhallintaa koskevan [https://www.iso.org/standard/57311.html ISO 12646] -standardin mukaan digitointitilan valaistuksen tulisi olla alle 32 luksia näyttöruudun ja katsojan välistä mitattuna, valon värilämpötilan noin 5000 K ja valon CRI:n eli värintoistoindeksin yli 90.


Parhaiden käytäntöjen mukaan kaikki laitteet, linssejä lukuun ottamatta, tulisi pyyhkiä huolellisesti asianmukaisella puhdistusaineella ennen työn aloittamista ja uudelleen sen päätyttyä.
Valaistuksen voi mitata valaistusvärimittarilla. Niitä on markkinoilla useita, ja sellaiseen on suositeltavaa investoida. Myös älypuhelimiin on saatavilla valon ja värin mittaamiseen tarkoitettuja sovelluksia.


Tehokkaan HEPA-suodattimella varustetun pölynimurin käyttö on erittäin suositeltavaa. Normaalit pölynimurit päästävät hienojakoisen pölyn lävitseen ja likaavat työtilan ilman. Harkitse myös digitointiin sopivien antistaattisten laitteiden käyttöä.
Jos digitointityöasemia on useita, niistä jokainen tulisi sijoittaa erilliseen huoneeseen tai erottaa riittävän kauas toisistaan tilanjakajilla, jotka minimoivat toiseen työasemaan vaikuttavan valon.  


Ylimääräisen pölyn minimoimiseksi voi olla tarpeen puhdistaa valokuvaoriginaalit nukkaamattomalla, pehmeällä harjalla. Originaalien puhdistamisesta vastaa siihen perehtynyt henkilö.
Näytöt tulisi sijoittaa siten, ettei näyttöön synny heijastuksia eikä valo osu suoraan näyttöön.


Kysy aineistojen turvallisen ja asianmukaisen käsittelyn parhaista käytännöistä konservaattorilta tai vastaavalta asiantuntijalta.
=== '''Puhtaus''' ===
Käsien pesu ennen aineistojen käsittelyä ja sen jälkeen on erittäin tärkeää, vaikka käyttäisi käsineitä. Pesu on välttämätöntä, jos käsineitä ei käytetä. Kädet pestään saippualla ja vedellä ja kuivataan perusteellisesti. Käsidesin käyttö ennen aineistojen käsittelyä on kielletty.  


=== Tärinä ===
Vanhat asiakirjat jättävät usein likaa työskentelyalueelle ja digitointilaitteisiin. Pidä työskentelyalue puhtaana. Digitointilaitteet, alustat ja kuvauspöydät on puhdistettava säännöllisesti, jotta digitoitavaan objektiin ei pääse likaa ja pölyä.
Pienikin tärinä vaikuttaa dramaattisesti kuvanlaatuun, etenkin voimakasta suurennosta käytettäessä (esim. filmien digitointi).
 
Parhaiden käytäntöjen mukaan kaikki laitteet (objektiiveja ja kameroita lukuun ottamatta) tulisi pyyhkiä huolellisesti asianmukaisella puhdistusaineella ennen työn aloittamista ja uudelleen sen päätyttyä.
 
Tehokkaan HEPA-suodattimella varustetun pölynimurin käyttö on erittäin suositeltavaa. Normaalit pölynimurit päästävät hienojakoisen pölyn lävitseen ja likaavat työtilan ilman. Digitointitilojen puhtausvaatimukset on hyvä huomioida myös siivoussopimuksissa.
 
Konservaattorin tai muun vastuuhenkilön tulisi puhdistaa aineistot ennen digitointia.
 
=== '''Tärinä''' ===
Pienikin tärinä vaikuttaa dramaattisesti kuvanlaatuun, etenkin kun käytetään voimakasta suurennosta (esim. filmien digitointi).


Tärinän lähteitä ovat esimerkiksi digitaalikameran peilin heilahtaminen, laitteiston jäähdytyspuhaltimet ja originaalin liikkuminen digitointitilanteessa.  
Tärinän lähteitä ovat esimerkiksi digitaalikameran peilin heilahtaminen, laitteiston jäähdytyspuhaltimet ja originaalin liikkuminen digitointitilanteessa.  


Tärinää voi esiintyä myös varsinaisen digitoimisympäristön ulkopuolella. Esimerkiksi ajoneuvot, jäähdytyslaitteet tai louhintatyöt aiheuttavat resonansseja, jotka ilmenevät tärinänä.
Tärinää voi esiintyä myös varsinaisen digitoimisympäristön ulkopuolella. Esimerkiksi ajoneuvot, jäähdytyslaitteet tai louhintatyöt aiheuttavat resonansseja, jotka voivat ilmetä tärinänä digitointitilassa.


Tärinää voi vähentää esimerkiksi muuttamalla digitointinopeutta tai lisäämällä tärinää vaimentavia materiaaleja digitointilaitteisiin. Salamavalon käyttö voi tehokkaasti vähentää tärinän vaikutuksia kuvanlaatuun.
Tärinää voi vähentää esimerkiksi skannerin digitointinopeutta muuttamalla tai lisäämällä tärinää vaimentavia materiaaleja digitointilaitteisiin. Myös salamavalon käyttö voi tehokkaasti vähentää tärinän vaikutuksia kuvanlaatuun.

Nykyinen versio 8. maaliskuuta 2023 kello 14.40

Fyysisen digitointiympäristön vakiointi on tärkeää laadun yhdenmukaisuuden ylläpitämiseksi. Millainen on hyvä digitointitila?

Työtilan koko

Aineistojen asianmukainen ja turvallinen käsittely vaatii riittävän työtilan. Tilan tulisi olla kooltaan sellainen, että laitteistojen ja tarvikkeiden oheen jää liikkumatilaa digitoijille sekä käsittely- ja säilytystilaa alkuperäisaineistoille. Huomioi, että esimerkiksi suuria aineistoja kuvatessa valot on asetettava suhteellisen kauas digitoitavasta objektista.

Pintojen värit

Työtilan pinnat, ml. katto, on maalattava tai päällystettävä neutraalilla mattaharmaalla –mitä himmeämpi sen parempi, kiiltoaste enintään puolikiiltävä. Näin heijastuksien vaikutukset ja hahmotusvirheet voidaan minimoida.

Työtilan katossa tai muissa rakenteissa ei saisi olla kiiltäviä ilmanvaihtoputkia, loisteputkia tai muuta tekniikkaa, joka voi aiheuttaa heijastuksia.

Lisätiedot: ISO 3664 ja ISO 12646.

Lämpötila ja ilmankosteus

Työympäristön lämpötilan ja ilmankosteuden tulisi olla sama kuin digitoitavien aineistojen säilytysympäristössä (paperiaineistot: 18 °C ± 2 °C RH 45 % ± 5 %). Vaihtelut lämpötilassa ja ilmankosteudessa voivat rasittaa joitakin materiaaleja ja äärimmäisissä tapauksissa vahingoittaa originaaleja. Kylmässä säilytettävät negatiivit ovat poikkeus. Niiden käsittelyssä tulee huolehtia aineiston hitaasta temperoitumisesta, jotta vältytään kosteuden kondensoitumiselta.

Erityiset lämpötila- ja kosteussuositukset eivät sisälly tähän asiakirjaan. Ilmankosteuteen ja lämpötilaan liittyvissä kysymyksissä tulisi konsultoida konservoinnin ammattilaisia.

Lämpötilaa ja kosteutta mittaavan kalibroidun dataloggerin käyttö on erittäin suositeltavaa sekä digitointitilassa että aineistojen säilytystiloissa.

Joidenkin aineistojen (esimerkiksi homeisten) turvallinen käsittely edellyttää kohdepoistoja ja ilmanvaihtoa. Hyvä ilmanvaihto lisää myös työtilan viihtyisyyttä.

Työtilan valaistus

Yhdenmukainen huonevalaistus on digitoinnin parhaiden käytäntöjen peruselementti. Esimerkiksi ikkunasta tulevan valon värilämpötilan tai kirkkauden muutokset voivat vaikuttaa dramaattisesti näytöllä olevan kuvan visuaaliseen hahmottamiseen. Työtilan tulisi olla ikkunaton, tai tila tulisi pystyä pimentämään.

Näyttöjen värienhallintaa koskevan ISO 12646 -standardin mukaan digitointitilan valaistuksen tulisi olla alle 32 luksia näyttöruudun ja katsojan välistä mitattuna, valon värilämpötilan noin 5000 K ja valon CRI:n eli värintoistoindeksin yli 90.

Valaistuksen voi mitata valaistusvärimittarilla. Niitä on markkinoilla useita, ja sellaiseen on suositeltavaa investoida. Myös älypuhelimiin on saatavilla valon ja värin mittaamiseen tarkoitettuja sovelluksia.

Jos digitointityöasemia on useita, niistä jokainen tulisi sijoittaa erilliseen huoneeseen tai erottaa riittävän kauas toisistaan tilanjakajilla, jotka minimoivat toiseen työasemaan vaikuttavan valon.

Näytöt tulisi sijoittaa siten, ettei näyttöön synny heijastuksia eikä valo osu suoraan näyttöön.

Puhtaus

Käsien pesu ennen aineistojen käsittelyä ja sen jälkeen on erittäin tärkeää, vaikka käyttäisi käsineitä. Pesu on välttämätöntä, jos käsineitä ei käytetä. Kädet pestään saippualla ja vedellä ja kuivataan perusteellisesti. Käsidesin käyttö ennen aineistojen käsittelyä on kielletty.

Vanhat asiakirjat jättävät usein likaa työskentelyalueelle ja digitointilaitteisiin. Pidä työskentelyalue puhtaana. Digitointilaitteet, alustat ja kuvauspöydät on puhdistettava säännöllisesti, jotta digitoitavaan objektiin ei pääse likaa ja pölyä.

Parhaiden käytäntöjen mukaan kaikki laitteet (objektiiveja ja kameroita lukuun ottamatta) tulisi pyyhkiä huolellisesti asianmukaisella puhdistusaineella ennen työn aloittamista ja uudelleen sen päätyttyä.

Tehokkaan HEPA-suodattimella varustetun pölynimurin käyttö on erittäin suositeltavaa. Normaalit pölynimurit päästävät hienojakoisen pölyn lävitseen ja likaavat työtilan ilman. Digitointitilojen puhtausvaatimukset on hyvä huomioida myös siivoussopimuksissa.

Konservaattorin tai muun vastuuhenkilön tulisi puhdistaa aineistot ennen digitointia.

Tärinä

Pienikin tärinä vaikuttaa dramaattisesti kuvanlaatuun, etenkin kun käytetään voimakasta suurennosta (esim. filmien digitointi).

Tärinän lähteitä ovat esimerkiksi digitaalikameran peilin heilahtaminen, laitteiston jäähdytyspuhaltimet ja originaalin liikkuminen digitointitilanteessa.

Tärinää voi esiintyä myös varsinaisen digitoimisympäristön ulkopuolella. Esimerkiksi ajoneuvot, jäähdytyslaitteet tai louhintatyöt aiheuttavat resonansseja, jotka voivat ilmetä tärinänä digitointitilassa.

Tärinää voi vähentää esimerkiksi skannerin digitointinopeutta muuttamalla tai lisäämällä tärinää vaimentavia materiaaleja digitointilaitteisiin. Myös salamavalon käyttö voi tehokkaasti vähentää tärinän vaikutuksia kuvanlaatuun.